Woudrichem 1 – Pelikaan 1

2e klasse F

12 oktober 2019 14:30

S. (Sjarco) van den Bergen

Het is zover. De koploper Pelikaan komt naar Woudrichem en dus zijn we nieuwsgierig naar deze voetbalderby. We denken meestal even terug aan de vorige wedstrijden en het blijkt dat we de laatste wedstrijd met 2 – 1 winnend af te sluiten waarbij we de verwachting hadden dat we nacompetitie zouden spelen. Doordat Nivo Sparta niet verder kwam dan een gelijkspel mocht Altena alsnog de nacompetitie in. We hadden de wedstrijden daarvoor steeds met klein verschil verloren..

Maar nu dan onze 4e wedstrijd waarvan we er 1 verloren en 2 x gewonnen. Met een derde plaats doen we toch leuk mee. Maar nu de koploper op bezoek komt zie je de gezichten toch wat strakker staan en dus kunnen we best iets verwachten. Dat blijkt reeds snel in deze wedstrijd. Je ziet twee totaal verschillende stijlen van voetbal. Pelikaan van achter uit proberen om de zaak rustig op te bouwen. Onze jongens spelen daar geweldig op in en geven de opbouw geen schijn van kans. Direct druk naar voren en de achterhoede van Pelikaan blijkt dan het zwakste onderdeel te zijn. Men weet met dit afjagen geen raad en de paniek slaat toe. Reeds in de 5e minuut kopt Yoeri de bal binnen maar deze wordt nog afgekeurd voor buitenspel. In de 14e minuut geeft Jelle voor waarna de bal van de linker flank voor het doel wordt gebracht en opnieuw is het Yoeri die de bal bij de tweede paal binnen kopt 1-0. Achterin weet men zich met gedisciplineerd spel de aanval van Pelikaan te ontrafelen. De voorwaartsen worden dan razend snel in stelling gebracht. Enkele spelers van Pelikaan krijgen last van de zenuwen en dus is de gele kaart snel getrokken. Tim krult nog een bal uit de vrije trap in het zijnet . Yoeri pakt op het middenveld de bal op en komt alleen voor de keeper waarbij de bal juist voorlangs gaat. Twee minuten later krijgt Yoeri opnieuw de kans. Hij draait zich naar rechts vrij en zijn schot verdwijnt precies achter de verste paal tegen het zijnet. 2 – 0.

We hebben de thee amper naar binnen gewerkt of Danny Schaap begint aan het slalommen. Dan de bal met een steekpass naar Tim die de keeper opnieuw laat vissen 3 – 0. Op de tribune breekt het gejuich los. Na een uur spelen krijgt Yoeri de bal en knalt Tim de bal over het doel. Kennelijk wil Tim dit foutje herstellen en gaat op de linker flank met de bal aan de voet op het doel af. Binnen de 16 meter wordt Tim tot staan gebracht door een tik op zijn neus. De gele kaart maar daarbij de strafschop. Danny Schaap weet met dat buitenkansje wel raad en dus is de 4 – 0 op het score bord. Met nog 10 minuten te gaan we via links de aanval zoeken. De bal komt op snelheid voor het doel waar Yoeri zijn voet er tegen aan krijgt en de bal tegen de touwen gaat 5 – 0. Een wedstrijd om te onthouden.  Resultaat dat wij nu aan kop gaan van klas 2 F.

Komende zaterdag gaan we naar Tricht en daar zullen we op onze tellen moeten passen. Juist na zo’n wedstrijd als vandaag is de kans groot dat we het te gemakkelijk opvatten. Even terug denken aan vorig jaar toen we de deksel  hard op de neus kregen in Tricht. We zijn gewaarschuwd voor deze tegenstander. Je weet dat de wedstrijd tegen de koploper, en dat zijn wij nu, altijd iets extra losmaken bij de tegenstander. Laat je niet in slaap sussen en wij de aanhang zullen schreeuwend proberen om jullie wakker te houden.