Coronaregels op het Bolwerk

11 september 2020 20:00

Lieve Leden, beste Gasten,

Het voetbalseizoen 2020/2021 is inmiddels enige tijd onderweg. Helaas lijkt het corona-virus weer op te leven waardoor onze overheid vanaf dinsdag 29-9-2020 de regels weer heeft aangescherpt. Hieronder een overzicht van de regels en richtlijnen zoals die momenteel op het Bolwerk gelden

Uiteraard doen we een beroep op één ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Als we onszelf niet helemaal lekker voelen blijf dan thuis. Dat geldt natuurlijk ook indien mensen binnen jullie directe omgeving/bubbel zich niet lekker voelen. De gezondheid van ons allen staat voorop.

Voor de gasten die komen spelen geldt het volgende:

We stellen voor de scheidsrechter een eigen kleedkamer beschikbaar of proberen het dusdanig te regelen dat er altijd maar 1 scheidsrechter in de kleedkamer aanwezig hoeft te zijn.

Voor de gastteams stellen wij 1 kleedkamer beschikbaar waar jullie je kunnen omkleden en kunnen douchen. Het is aan jullie zelf hoe dit, uiteraard conform corona regels,  in te vullen. Indien we 2 kleedkamers kunnen aanbieden zullen we dit doen. Echter zal dit heel beperkt voorkomen.

Gastteams worden ontvangen in de bestuurskamer

De kantine blijft vooralsnog gesloten

Wees welkom, voel je prettig en durf elkaar (maar ook ons als bestuur) aan te spreken indien.

Antwoord op de belangrijkste vragen;

• Zijn competities en wedstrijden toegestaan?

Sinds 1 juli zijn wedstrijden, toernooien en evenementen weer toegestaan, zowel binnen als buiten. Maar vanaf 29 september 18.00 uur mag daar geen publiek meer bij zijn.

• Geldt het verbod op toeschouwers bij zowel amateurwedstrijden als profsportwedstijden?

Ja. Het verbod op toeschouwers geldt voor alle sportwedstrijden.

• Waarom is publiek niet meer toegestaan?

De besmettingscijfers zijn zo zorgwekkend dat grote groepen mensen niet meer bij elkaar kunnen komen. Dat geldt ook voor sportpubliek.

• Mogen ouders naar sportwedstrijden van kinderen komen kijken?

Nee. Dat mag vanaf 29 september niet meer. Het doel is om de sportbeoefening zoveel mogelijk door te laten gaan, zonder grote groepen mensen bij elkaar te brengen. Daarom zijn toeschouwers niet meer toegestaan. Dat geldt ook voor ouders die naar hun sportende kind willen kijken.

• Geldt de maximale gezelschapsgrootte van vier personen ook voor de sport?

Nee, sportbeoefening is uitgezonderd. Een sportteam mag dus bij elkaar komen voor trainingen en wedstrijden.

Het is wel de bedoeling dat je na afloop van de wedstrijd de sportaccommodatie zo snel mogelijk verlaat.

• Kunnen wedstrijden en competities nu nog wel doorgaan?

Ja, alle wedstrijden en competities kunnen gewoon doorgaan. Er is alleen geen publiek bij en de kantines zijn dicht.

• Mogen sporters die klaar zijn met hun wedstrijd of training blijven kijken naar een andere training of wedstrijd?

Nee. Sporters die klaar zijn met hun eigen wedstrijd of training worden gezien als toeschouwers. Zij dienen de sportaccommodatie na de sportactiviteit zo snel mogelijk te verlaten.

• Ik rijd mijn kind naar een uitwedstrijd. Als ik daar blijf tot we weer terugrijden, ben ik dan een toeschouwer?

Nee. Bij uitwedstrijden van jeugdspelers vallen de benodigde chauffeurs onder teambegeleiding. Zij vallen dus niet onder het verbod voor toeschouwers en mogen blijven kijken naar de wedstrijd.

• Ik rijd mijn kind naar een training of thuiswedstrijd. Mag ik blijven kijken?

Nee. Als uw kind sport op de eigen sportaccommodatie, dan vallen chauffeurs niet onder teambegeleiding. Zij worden dan als toeschouwer gezien en mogen dus niet blijven kijken.

• Mag er pers/mogelijk maken van een livestream aanwezig bij sportwedstrijden?

Dat is vanuit de huidige regelgeving niet duidelijk. Bespreek dit met de lokale autoriteiten. Hou het aantal in ieder geval beperkt. Zorg er voor dat zij niet in contact met sporters en begeleiders komen en dat zij na de wedstrijd de sportaccommodatie direct verlaten.

• Kunnen er bestuursvergaderingen, ALV’s en opleiding ’s bijeenkomsten plaatsvinden op de sportaccommodatie of in de sportkantine?

De sportkantine is de komende drie weken dicht. Probeer vergaderactiviteiten zoveel mogelijk online te organiseren. Mogelijk is de zaalruimte zelf ondersteunend aan de sportactiviteit te gebruiken voor kort overleg en noodgevallen. Te denken valt aan overleg officials/juryleden, dagelijkse instructie coronacoördinatoren, een plotseling EHBO-geval, etc.. Houd in ieder geval het horecagedeelte gesloten.

• Teams reizen vaak met enkele auto’s naar wedstrijden. Is dat verstandig?

Het advies is om vanaf 13 jaar een mondkapje te dragen wanneer personen van buiten je huishouden in één vervoersmiddel van of naar een sportactiviteit gaan en/of bij uitwedstrijden.

• Wat zijn de voorwaarden voor vervoer met (spelers/supporters) bussen?

Het is niet verplicht 1,5 meter afstand te houden in het openbaar vervoer, overige bedrijfsmatig vervoer en vervoer voor privédoeleinden, mits het gaat om vervoer dat primair de verplaatsing van de ene locatie naar de andere locatie behelst. Wel moet een mondkapje worden gedragen vanaf 13 jaar, met uitzondering van het vervoer voor privédoeleinden waarvoor het dragen van een mondkapje een advies is, maar geen verplichting

Het Bestuur vv Woudrichem